
SATA v POST NEWSPAPERS Ltd and ANOTHER

HIGH COURT
NGULUBE, C.J.
13TH FEBRUARY, 1995

 

Flynote
(1) Constitutional law – Fundamental rights – Freedom of the press – Right to reputation – 

Defamation – Fair  comment – Public  interest  – Impersonal  attack  on governmental 
operations – Whether  defamation  of  official  responsible  – Whether  injury  to  official 
reputation – Extent of press freedom to express criticism – Whether current law of 
defamation requiring modification – Defamation at, s 7 – Constitutional of the Republic 
of Zambia 191, art 20.

(2) Tort – Defamation – ‘Rolled-up plea’ – Fair comment – Allegations patently injurious to 
personal,  private  and  official,  political  character  –  Whether  allegations  based  on 
inferences  of  fact  –  Whether  inferences  legitimately  drawn from other  facts  stated 
orindicated  in  publication  complained  of  –  Whether  protected  as  fair  comment  on 
matters of public interest.

(3) Tort – Defamation – Fair comment – Factual allegations proved in part or notorious in 
public  domain  –  Some  allegations  unproved  –  Whether  defence  of  fair  comment 
available-Defamation Act, s 7.

(4) Remedies  –  Defamation  –  Injunction  –  Whether  exemplary  or  punitive  damages 
appropriate  –  Primary  object  of  award  –  Whether  perpetual  injunction  appropriate 
-Freedom of the press.

Headnote
The plaintiff, who was at all material times a politician and public official holding a ministerial 
appointment, brought three actions for libel against the defendant, contending that they had 
defamed him in  their  newspaper  publications.   In May 1992 the  defendants  published an 
editorial article in their newspaper stating that the plaintiff was a political survivor, and that in 
the second Republic ‘he survived vetting on several occasions’.  The article stated that in 1990 
the plaintiff’s ‘political prostitution’ prompted the former president’s decision to fire him.  The 
article  listed the plaintiff’s  ‘thoughtless’  actions,  including the razing of houses, his alleged 
order to fire striking workers, the alleged awarding of contracts to associate, riotous behaviour 
where some mourners  from the ruling  party were stoned at  a  funeral  and outrageous or 
intolerant behaviour on television.  The article referred to the Anti-Corruption Commission’s 
investigations against the plaintiff and it concluded ‘there is nothing “honourable” about this 
clearly  dishonourable  man’.  The plaintiff  issued proceedings  in  the first  action  against  the 
defendant  for  the  remarks  published  which  he  claimed  were  defamatory.   The  plaintiff’s 
allegedly thoughtless actions had been reported in various other newspapers with a national 
circulation and on the electronic media.  The plaintiff in a television programme took up the 
official  defence  of  the  razing  of  houses  and  criticised  the  media  in  general  and  the  first 
defendants by name for their shortcomings when reporting on issues.

In the second action, which was consolidated with the first, the plaintiff complained about the 

     



main story on the front page of the defendant’s newspaper in July 1992, which reported that 
the plaintiff was beaten up by another minister in the National Assembly motel bar room when 
the plaintiff provoked others by his belligerence and abusive language. The plaintiff pleaded in 
his statement of claim that it was defamatory 

(i) to impute that he was physically incapable of defending himself and 

(ii) to assert that he could not even lose his good reputation, since he had none and that he 
was ‘not only unruly, but…also greedy’ as alleged in the accompanying editorial.

In  the  third  action  the  plaintiff  complained  of  two  articles  together  with  a  cartoon which 
appeared in  January  1993 in  the  defendants’  newspaper.   The  first  article  concerned  the 
plaintiff’s diversion for his own benefit of a government grant of K1.6bn to local authorities 
which was meant for, inter alia, salary increases and arrears.  A summary of a report on the 
matter was subsequently distributed at a State House press conference.  In the second article 
the first defendant urged the president to remove the plaintiff from his ministerial office and, 
relying on previous publications, stated that the plaintiff  was petty and unscrupulous.  The 
cartoon depicted a large snake with a human head pinned down by a prong on which was 
inscribed ‘1.6 billion’.  The plaintiff’s  nickname was ‘King Cobra’.  The statement of claim 
included a prayer for a perpetual  injunction to restrain the defendants  from repeating the 
alleged libels.  The defendants did not dispute having published in their newspaper the articles 
and cartoon relating to the plaintiff which the plaintiff alleged were libellous.  They asserted in 
a rolled-up plea that those allegations consisting of comments  were fair comments on matters 
of public interest.  Article 20(2) of the Constitution of the Republic of Zambia 1991 provided 
that subject to the Constitution’s provisions no law should make any provision that derogated 
from the  freedom of  the  press.  The  defendants  submitted  that  s7 of  the  Defamation  Act 
permitted a reasonable margin of misstatement of facts on the defence of fair comment. The 
defendant  contended  that  the  common  law  principles  of  the  law  of  defamation  in  their 
application to plaintiffs who were public officials as to their right of action should be modified in 
relation  to  the  burden  and  standard  of  proof  and  the  latitude  that  the  press  should  be 
permitted in order to subject public officials to criticism and scrutiny.

HELD:  Judgement for the plaintiff in part.

(1) In order to give effect to art 20 of the Constitution, which guaranteed the freedom of 
the  press,  the  law  of  defamation  as  currently  applied  was  to  be  interpreted  as 
precluding impersonal attacks on governmental operations from being treated as libels 
of an official responsible for those operations.  It was of the highest public importance 
that a democratically elected governmental body should be open to uninhibited public 
criticism, and since the threat of civil actions for defamation induced the chilling effect 
or tendency to inhibit free discussion and placed an undesirable fetter on the freedom 
to express  such criticism, it would be contrary to the public interest for governmental 
institutions to have any right at common law to maintain an action for damages for 
defamation.  Since those in public positions were taken to have offered themselves to 
public  attack,  impersonal  criticism  of  public  conduct  leading  to  injury  to  official 
reputation should not attract liability provided that criticism contained no actual malice 
and even if, pursuant to s 7 of the Defamation Act, the truth of all facts alleged was not 
established, the imputation complained of was competent on the remainder of the facts 
which  were  proved.   Where  an  allegation  of  libel  could  properly  be  regarded  as 
comment on the conduct of a public official in the performance of his official duties or 
on conduct reflecting upon his fitness and suitability to hold office, freedom of speech 
and the press could best be served by the courts’ insisting upon greater tolerance than 



in the case of a private attack before an obvious comment based on substantially true 
facts could be regarded as unfair.  A balance had to be struck between freedom of the 
press and the right to reputation guaranteed by art 20, which was not possible by 
shifting the burden or standard of proof (see pp 73, post).   New York Times Co v 
Sullivan (1964) 376 US 254 and Theophanous v Herald and Weekly Times Ltd [1994] 3 
LRC 369 adopted.

(2)

(3) On established principles an allegation could be comment if it was an inference of fact 
which could legitimately be drawn from other facts stated or indicated in the publication 
complained of but where a bold allegation could not be distilled from other facts started 
or indicated, it could not even be called a comment.  It followed that to call a politician 
and a minister a political prostitute was clearly defamatory.  The plaintiff in the first 
action could not be called a political prostitute for joining a party of his own choice after 
the reintroduction of a new political dispensation allowing for the formation of other 
parties. The allegation was patently injurious to the plaintiff in his private and personal 
character and in his political and official character.  In the second action the evidence 
given to support the allegation of greed did not reveal any personal benefit on the part 
of  the plaintiff  and constituted a personal attack upon him.  Greed was a personal 
characteristic and could not have been a criticism of the plaintiff in any official capacity. 
Moreover, a fair-minded person could not reasonably infer greed from such facts and 
the opinion cold not represent the honest opinion of the writer.  In the third action the 
allegations of corruption in the editorial wee not justifiable or warranted by the facts 
available and were indefensible as fair comment since there was little if any comment. 
It followed that the editorial amounted to a flagrant attack on the very core of the 
personal character and the private and public  reputation of the plaintiff.   Judgment 
would accordingly be entered for the plaintiff with regard to those allegations (see pp 
76, 77, 78-79, 81-82, 83, 84, post).  Kemsley v Foot [1952] 1 All ER 501 considered.

(4) Fair comment could not avail the defendant where the allegation made could not fairly 
and reasonably be inferred from the facts.  Although on a consideration of the evidence 
the plaintiff in the first action was vetted on one occasion only, the error in the number 
of  occasions  could  not  be  regarded  as  defamatory.   Since  the  public  and  general 
readership of newspapers in the country had been conditioned by previous publications 
to attach official blame to the plaintiff with regard to his allegedly thoughtless actions, 
there was a  sufficient substratum of fact on which to base the comments made on the 
razing of houses.  In the second action in the context of the article as a whole it was 
clear that the allegation in the editorial, that the plaintiff had no reputation, was made 
as an inference of fact.  Moreover, since bar-room brawls were dishonourable and those 
who participated were rightly said to be unruly, it followed that it was not defamatory 
to report that some one had been beaten, especially by a much bigger opponent.  In 
the third action on the evidence the information concerning the diversion of the large 
sum of money was substantially the truth.  The cartoon was a satirical comment to the 
effect  that  the plaintiff  had been caught  in  some wrongdoing regarding the money 
referred to and could not be construed in isolation.  The nature of the wrongdoing was 
fully discussed in the articles and it  would be strange for any reasonable reader to 
ignore  the  articles  and  to  read  meanings  into  the  cartoon  independently  of  those 
articles.  The inferences and comments on the true representation of the facts in the 
third action were neither defamatory nor actionable and it followed that the defence of 
fair comment applied to the otherwise defamatory caricature.  Even though there was 
insufficient  evidence  to  establish  the  truth  of  all  of  the  allegations  made  by  the 



defendants,  the  imputations,  except  those  relating  to  the  personal  character 
assassination, the political prostitution and greed of the plaintiff, were competent on 
the facts which were proved or notorious in the public domain and it followed that, in 
relation to those imputations, the defence of fair comment was available pursuant to s 
7 of the Defamation Act (see pp 78, 79-80, 81, 82, 83-84, post).

(5) Where there was little actual loss suffered by a plaintiff exemplary or punitive damages 
were not appropriate, since the primary object of an award for defamation was to offer 
vindication and solatium rather than monetary compensation.  On a consideration of all 
the circumstances, K500,000 would be awarded by way of solatium to the plaintiff in 
respect of the consolidated actions and an award of the same amount in respect of the 
third action.  As the plaintiff was a political figure, a perpetual injunction would inhibit 
free  debate  on  current  and  future,  political  matters  and  accordingly  would  not  be 
granted to restrain the defendants from publishing their opinions (see pp 84-85, post). 
(Editor’s note: Article 20 of the Constitution of the Republic of Zambia 1991 is set out 
at p 66, post.]

Cases referred to in judgment

(1) Afro-American Publishing co v Jaffe (1966) 125 US App Dc 70, 366 F 2d 649, US S.C.
(2) Barr v Matteo (1959) 360 US 564, 3 L Ed 2d 1434, US SC
(3) Buckley v New York Post Corp (1967) 372 F 2d 175, 2d Cir
(3) Cobbett-Tribe v Zambia Publishing Co Ltd [1973] ZR 9
(4) Curtis Publishing Co v Butts; Associated Press v Walker (1967) 388 US 130, (1967) 18 

L Ed 2d 1094, US SC
(5) Chicago (City) v Tribune Co (1923) 307 111 595, 139 NE 86, US SC
(6) De jonge v Oregon (1937) 299 US 353, 81 L Ed 278, US SC
(7) Derbyshire CC v Times Newspapers Ltd [1993] 2 LRC 617, [1993] 1 All  ER  1011, 

[1993] AC 534, [1993] 2 WLR 449, UK HL
(8) Hunt v Star Newspaper Co Ltd [1908]2 KB  309, [1908-10] All ER Rep 513, UK C.A.
(9) Kapwepwe v Zambia Publishing Co Ltd [1978] ZR 15 (S.C.)
(10) Kemsley v Foot [1952] 1 All ER 501, [1952] A.C. 345, UK HL
(11) New York Times Co v Sullivan (1964) 376 US 254, 11 L Ed 2d 686, US S.C.
(12) Theophanous v Herald and Weekly Times Ltd [1994] 3 LRC 369, (1994) 124 ALR 1, Aus 

H.C.
(13) Time, Inc, v Hill (1967) 385 US 374, 17 L Ed 2d 456, US S.C.
(14) Whitney v California(1927) 274 US 357, 71 L Ed 1095, US S.C.

Legislation referred to in judgment

Zambia

1. Constitution of the Republic of Zambia 1991, art 20
2. Corrupt Practices Act
3. Defamation Act (Cap 70), ss 6, 7, 9, 10 

United Kingdom

Fatal Accidents Act 1846; Libel Act 1843 (Lord Campbell’s Acts)

United States
Constitution (1787), First and Fourteenth Amendments



Other sources referred to in judgment

African Charter on Human and Peoples’ Rights, art 9
Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms
(Rome, 4 November 1950; TS 71 (1953); Cmd 8969), art 10
 Douglas The Right of the People (1958) p 41
Gatley on Libel and Slander (8th edn, 1981) paras 695, 696, 884
International  Covenant on Civil  and Political  Rights  (New York, 16 December 1966; TS  6 
(1977); Cmnd 6702), art 19

Actions
Michael Chilufya Sata, the plaintiff, brought three actions for libel against Post Newspapers Ltd 
and Printpak Zambia Ltd, the defendants, which he contended published defamatory articles in 
their newspapers, The Post and formerly The Weekly Post, in the editions (i) dated 22 to 28 
May 1992, (ii) dated 8 to 14 January 1993 and (iii) dated 31 July to 6 August 1992.  The first 
two actions were consolidated and upon application the court ordered that the third action be 
tried  with  the  consolidated  actions.   The  defendants  pleaded  fair  comment  to  all  the 
allegations.  The facts are set out in the judgment of Ngulube,C.J.

For the plaintiff: Mundia F. Sikatana 
For the first defendant: S. Sikota and S Nkonde 
For the second defendant:           E. Lungu 

____________________________________
Judgment 
NGULUBE, C.J.: delivered the judgment of the Court

There  are  three  actions  for  libel  in  this  case  to  which  the  defendants  have  pleaded  fair 
comment. Their rolled-up plea assets that those allegations consisting of fact are true and 
those consisting of comments are fair comments on matter of public interest.  In respect of 
some of the matters complained of there is a denial  that they could bear the defamatory 
imputations assigned to them by the plaintiff in his pleadings.  The plaintiff was at all material 
times a politician and public official holding a ministerial appointment and it was not in dispute 
that the defendants published in their newspaper ‘The Post’ (and formerly ‘The Weekly Post’) 
the various articles and a cartoon complained of.  The two actions commenced in 1992 were 
consolidated, while I had in the early stages of the trial allowed an application that the 1993 
action be tried together with the consolidated action.

Before  analysing the issues raised in the pleadings and the evidence it is necessary to give 
precedence   to  a  proposition  put  forward  by  Mr  Sikota  and  Mr  Lungu  which  was  to  the 
following effect  as I  summarise  it.   Because art 20 of the Constitution of  the Republic  of 
Zambia 1991 specifically recognises, among others, the principle of the freedom of the press, 
it is now time to modify the common law principles of the law of defamation in their application 
to plaintiffs who are public  officials as to their right of action, the burden and standard of 
proof, and the latitude  the press should be permitted to subject public officials to criticism and 
scrutiny.   It  was  argued  that  because  of  the  similarity  between  the  provision  in  our 
Constitution and that of the USA, we should choose to follow the line taken by the American 
courts rather than the one followed by the courts in England.  In this regard, it was submitted 
that I should apply the landmark case of New York Times Co v Sullivan (1964) 376 US 254, 11 
L Ed 2d 686  in which the Supreme Court of the United States laid down some principles 
grounded in the First and Fourteenth Amendments to fetter libel actions by public officials to 

  



the benefit of free speech and press freedom.  Our art 20 reads:

    ‘(1) Except  with  his  own consent,  no person shall  be  hindered in  the enjoyment of  his 
freedom of expression, that is to say, freedom to hold opinions without interference, 
freedom  to  impart  and  communicate  ideas  and  information  without  interference, 
whether the communication be to the public  generally or to any person or class of 
persons, and freedom form interference with his correspondence.

     (2)  Subject to the provisions of this Constitution no law shall make   any provision that 
derogates from freedom of the press.

     
     (3) Nothing  contained  in  or  done  under  the  authority  of  any  law  shall  be  held  to  be 

inconsistent with or in contravention of this Article to the extent that it is shown that 
the law in question make provision-(a) that is reasonably required in the interest of 
defence, public safety, public order, public morality or public health; or (b) that it is 
reasonably required for the purpose of protecting the reputations rights and freedoms 
of  other  persons  or  the  private  lives  of  persons  concerned  in  legal  proceedings, 
preventing  the  disclosure  of  information  received  in  confidence,  maintaining  the 
authority  and  independence  of  the  courts  regulating  educational  institutions  in  the 
interest of persons receiving instruction therein, or the registration of, or regulating for 
technical  administration  or  the  technical  operations  of,  newspapers  and  other 
publications, telephony, telegraphy, posts, wireless broadcasting or television, or (c) 
that imposes restrictions upon public officers; and except so far as that provision or, 
the thing done under the authority thereof as the case may be, is shown not to be 
reasonably justifiable in a democratic society.’

The  First  Amendment  to  the  United  States  Constitution  reads,  omitting  the  irrelevant: 
‘Congress  shall  make  no  law… abridging  the  freedom of  speech,  or  of  the  press.’   The 
Fourteenth Amendment reads: ‘No state shall make or enforce any law which shall abridge the 
privileges or immunities of citizens of the United States.’  It should be noted that there are 
international human rights instruments with similar provisions.  For instance, an English court 
would  take  heed  of  art  10  of  the  Convention  for  the  Protection  of  Human  Rights  and 
Fundamental Freedoms (Rome, 4 November 1950; TS 71 (1953); Cmd 8969) (the European 
Convention) which reads:

      ‘1. Everyone has the right to freedom of expression.  This right shall include freedom to 
hold opinions and to receive and impart information and ideas without interference by 
public authority and regardless of frontiers.  This Article shall not prevent states from 
requiring the licensing of broadcasting, television or cinema  enterprises.

       2.The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, may 
be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are prescribed by 
law and are necessary in a democratic  society in the interests  of national  security, 
territorial  integrity  or  public  safety,  for the prevention of disorder or  crime, for  the 
protection  of  the  reputation  or  rights  of  others,  for  preventing  the  disclosure  of 
information received in confidence, or for maintaining the authority and impartiality of 
the judiciary.’

Then there is the United Nations International Covenant  on Civil and Political Rights, art 19 of 
which is couched in even more sweeping terms:

     ‘(1)Everyone shall have the right to hold opinions without interference.



      (2)  Everyone shall  have the right to freedom of expression; this right shall  include 
freedom to seek, receive and impart information and ideas of all kinds, regardless of 
frontiers, either orally, in writing or in print, or in the form of art, or through any other 
media of his choice.

      
        (3)  The exercise of the rights  provided for in paragraph 2 of this article carries with. It 

special duties and responsibilities.  It may therefore be subject to certain restrictions, 
but these shall only be such as are provided by law and are necessary; (a) for respect 
of the rights or reputations of others; (b) For the protection of national security or of 
public order (ordre public), or of  public health or morals.’

In the case of Zambia and other African countries, there are also the more modest provisions 
of art 9 of the African Charter on Human and Peoples’ Rights which declare the right of every 
individual to receive information and to express and disseminate his opinions ‘within the law’.

I make reference to the international instruments because I am aware of a growing movement 
towards acceptance of the domestic application of international human rights norms not only 
to  assist  to  resolve any doubtful  issues  in  the interpretation  of  domestic  law in  domestic 
litigation  but  also  because  the  opinions  of  other  senior  courts  in  the  various  jurisdictions 
dealing  with  a  similar  problem  tend  to  have  a  persuasive  value.   At  the  very  least, 
consideration of such decisions may help us to formulate our own preferred direction which, 
given the context of our own situation and the state of our own laws, may be different to a 
lesser or greater extent.  What is certain is that it does not follow that because there are these 
similar  provisions  in  international  instruments  or  domestic  laws,  the courts  in  the various 
jurisdictions can have or have had a uniform approach.  For one thing, as the examples I have 
quoted show, the right to free expression and free speech is qualified by exceptions, in some 
cases more heavily than in others.  For another, we are at different stages of development and 
democratisation and the courts in each country must surely have regard to the social values 
applicable in their own milieu.  The question before me in these actions is whether the law of 
defamation  as currently  applied  derogates  from,  among others,  the freedom of  the  press 
guaranteed  by  art  20  and  if  so  what  modifications  would  reasonably  be  required  to  be 
imported or imposed in order to give effect to the intention of the Constitution.

Counsel for the defendants argued that Sullivan provides a suitable precedent of the attitude 
and direction  the  courts  in  Zambia  ought  to  take.   The  First  Amendment  is  not  even as 
elaborate as our art 20 but the Supreme Court of the United States was able to imply some 
requirements in order to promote the freedom guaranteed by the Constitution.  They said they 
had  no  difficulty  in  distinguishing  among  defamation  plaintiffs  and  categorised  them  as 
plaintiffs who are public officials on the one hand and those who are private individuals on the 
other.  They held that the constitutional guarantee of freedom of speech and press prohibits a 
public  official   from recovering damages for a defamatory falsehood relating to his official 
conduct unless he (the plaintiff) proves that the statement was made with ‘actual malice’, that 
is with knowledge that it was false or with reckless disregard of whether it was false or not; 
finding that such a qualified privilege of honest mistake of fact is required by the First and 
Fourteenth  Amendments  in  order  to  give  citizens  and  newspapers  a  ‘conditional  privilege’ 
immunising non-malicious defamatory misstatements of fact regarding the official conduct of a 
government officer.

Since the defendants  rely quite heavily  on Sullivan and other American cases, I intend to 
consider some of these cases in greater detail in a moment.  However, I think it is important 
for me at this stage to dispel any suggestion that only the American courts or the common law 
as applied in that country have recognised the importance of the freedom of free speech and 



the press in a democracy nor the banaful  effects of libel litigation on the free press.  The 
chilling  effect  or  the tendency to  inhibit  free discussion  induced by litigation or threats of 
litigation  is  universally  recognised  and no  doubt  taken into  account  particularly  when  the 
matter concerns public institutions and public officials as well as the public interest.  There is in 
fact a lot more in common among the common law jurisdictions than there are differences. 
Thus  the  underlying  rationale  for  protection  free  speech  and  its  importance  to  good 
governance and democracy, the question of the public conduct of public officials, the liability of 
public persons to greater scrutiny, considerations of what matters can properly be regarded as 
matters of public interest, protection for private reputation and character, all these and many 
more generally find common expression and treatment.  These seem to be differences when it 
comes to local variables in the limits afforded by the recognised defences, any local statute law 
on the subject and the factors entitling or disentitling the plaintiff  to a remedy.  Certainly 
Sullivan introduced modifications which have not found universal acceptance when it restricted 
a public official’s right to redress in libel action by finding a conditional privilege, by changing 
the burden and standard of proof, by narrowing the common law ambits of express or actual 
malice available to a public official and by positively condoning defamatory falsehoods unless 
the plaintiff proves actual malice a narrowly defined by that august court. Even the defence of 
fair comment which is based on the availability of a sufficient substratum of true facts and 
which is generally defeasible if grounded on misstatements was heavily adjusted against the 
public official  in favour of free speech and press.  Thus we find that the court held that the 
Fourteenth  Amendment  required  recognition  of  a  conditional  privilege  for  honest 
misstatements  of  fact  so  that  fair  comment  should  be  available  for  honest  expression  of 
opinion based on the privileged but false facts, to the same extent as comment on true facts, 
unless the plaintiff public official proves actual malice and this to the higher standard of proof 
of ‘convicting clarity’ found to be required by the Constitution.

For completeness, I should refer to some aspects of Sullivan with which most courts would 
have no difficulty.  The libel action was brought in a state court (circa 1960) by a public official 
against  a  newspaper  and  the  authors  for  publication  of  an  advertisement  describing  the 
maltreatment in an Alabama city of negro student protesting against segregation.  There were 
references in the article to harassment of Dr Martin Luther King who was allegedly frequently 
arrested for trivial alleged infractions and whose residence had been physically attacked, the 
use of excessive force by the police to break up peaceful demonstrations by negro students 
and their sympathisers, and a reference to Constitution-violators in the south trying very hard 
to kill  the movement for negro rights, including desegregation and the right to vote.  The 
criticisms were aimed at officialdom and the police generally; the plaintiff was not personally 
identified  nor  targeted and the United  States  Supreme Court,  quite  properly  in  my view, 
criticised the attempt by the plaintiff to transmute the impersonal criticism of government into 
personal criticism of himself as the official heading the department in charge of the police.  As 
headnote 38 of the report puts it:

''the constitutional guarantee of freedom of speech and press precludes an otherwise 
impersonal  attack  on governmental  operations  from being  treated as  a  libel  of  an 
official responsible for those operations.''

I am myself nor surprised that the United States Supreme Court overturned the lower court’s 
verdict, as it were, even on the merits.  There was clearly no reference to the plaintiff so that 
the newspaper did not write of or concerning him.  Even the few factual errors which were 
there (that Dr Martin Luther King had been arrested seven times instead of four, and that the 
police had ‘ringed’ a university campus when in fact they had been deployed there but without 
literally surrounding the campus) were properly accepted as inevitable in any free debate; they 
did not go to the root of the genuine grievance, the subject of the publication, which was 



undoubtedly a matter of much current public interest. Section 7 of our Defamation Act – which 
I will be coming to late – would have applied to save the plea of fair comment if this case had 
been  tried  in  our  courts  and  there  had  been  a  proper  reference  to  the  plaintiff 
personally.Where  there  has  been  impersonal  criticism,  I  would  myself  go  along  with  the 
reasoning in Sullivan.   It  is  this  same type of reasoning which led the House of Lords in 
Derbyshire CC v Times Newspapers Ltd [1993] 2 LRC 617, [1993] AC 534 to hold that a local 
authority cannot bring an action for libel.  Their Lordships held that, since it was of the highest 
public  importance  that  a  democratically  elected  governmental  body  should  be  open  to 
uninhibited public criticism, and since the threat of civil actions for defamation would place an 
undesirable fetter on the freedom to express such criticism, it would be contrary to the public 
interest for institutions of central or local government to have any right at common law to 
maintain an action for damages for defamation; and that, accordingly, the plaintiff council was 
not entitled to bring an action for libel  against the defendants.  I  entirely agree with this 
conclusion.

The question arises: should the rationale and principles relating to impersonal criticism be 
extended to public officials in the wholesale manner suggested by the submission in this case? 
In the opinion of the court in Sullivan, which was delivered by Brennan J, stress was laid on 
the fact that the alleged libellous publication caused injury to official reputation.  The court 
weighed the public interest of the public’s receiving information against possible injury to the 
official reputation of public figures and took the view that the chances of injury to the private 
or personal characters were usually very small when the discussion was on official conduct. 
The judges were ever so careful to draw the distinction between injury to official reputation 
arising from official conduct and injury to the personal character of an official. The protection 
of Constitution was not extended  to injury to private character or the private conduct of a 
pubic official.  I would like to quote perhaps usually extensively from the separate opinion of 
Goldberg J in Sullivan (1964) 376 US 254 at 301-303, 11 L Ed 2d 686 at 720-722:

''Our national experience teaches that reparations breed  hate and 'that hate menaces 
stable  government.'   Whitney v. California,  274 US 357, 375, 71 L Ed 1095, 1106 
(Brandies, J.,  concurring).  We should be ever mindful  of the wise counsel of Chief 
Justice Huges:  '[I]mperative is the need to preserve inviolate the constitutional rights 
of free speech, free press and free assembly in order to maintain the opportunity for 
free political discussion, to the end that government may be responsive to the will of 
the people and that changes, if desired, may be obtained by peaceful means.  Therein 
lies the security of the Republic, the very foundation of constitutional government.'  De 
Jong v. Oregon,  299 Us 353, 365, 81 L Ed 278, 284.  This is  not to say that the 
Constitution protects defamatory statements directed against the private conduct of a 
public  official  or  private  citizen.   Freedom  of  press  and  of  speech  insures  that 
government will respond to the will of the people and that changes may be obtained by 
peaceful means.  Purely private defamation has little to do with the political ends of a 
self-governing  society.   The  imposition  of  liability  for  private  defamation  does  not 
abridge  the  freedom of  public  speech or  any other  freedom protected by  the  First 
Amendment.  This, of course, cannot be said 'where public officials are concerned or 
where public matters are involved …[O]ne main function of the First Amendment is to 
ensure ample opportunity for the people to determine and resolve public issues.  Where 
public  matters  are  involved,  the  doubts  should  be  resolved in  favor  of  freedom of 
expression rather than against it.'  Douglas, The Right of the People (1958), p 41.  In 
many jurisdictions, legislators, judges and executive officers are clothed with absolute 
immunity in the discharge of their public duties.  See e.g., Barr v. Matteo 360 US 564, 
3 L Ed 2d 1434, City of Chicago v. Tribune Co. 307 I11., 595 at 610, 139 N.E. at 91. 
Judge Learned Hand ably summarized the polices underlying the rule: It does indeed go 
without saying that an official,  who is in fact guilty of using his powers to vent his 



spleen upon others, or for any other personal motive not connected with the public 
good,  should  not  escape liability  for  the  injuries  he may so cause;  and,  if  it  were 
possible in practice to confine such complaints to the guilty, it would be monstrous to 
deny recovery.  The justification for doing so is that it is impossible to know whether 
the claim is well founded until the case has been tried, and that to submit all officials, 
the innocent as well as the guilty, to the burden of a trial and to the inevitable danger 
of  its  outcome, would dampen the ardor of  all  but  the most resolute,  or  the most 
irresponsible, in the unflinching discharge of their duties.  Again and again the public 
interest calls for action which may turn out to be founded on a mistake, in the face of 
which an official may later find himself hard put to it to satisfy a jury of his good faith. 
There must indeed be means of punishing public officers who have been truant to their 
duties;  but  that  is  quite  another matter from exposing such as have been honesty 
mistaken to suit by anyone who has suffered from their errors.  As is so often the case, 
the  answer  must  be  found  in  a  balance  between  the  evils  inevitable  in  either 
alternative.  In this instance it has been thought in the end better to leave unredressed 
the wrongs done by dishonest officers that to subject those who try to do their duty to 
the constant dread of retaliation '.''

The  foregoing  is  instructive.   Another  American  case  which  was  cited  and  which  I  have 
considered is Curtis Publishing Co v Butts; Associated Press v Walker (1967) 388 US 130, 18 L 
Ed 2d 1094, where  the United States Supreme Court extended the Sullivan principle to public 
figures who are not public officials.  The court was very careful not to give the impression that 
the press were to be given a blank cheque to embark upon a course of destruction of the 
reputations of public officials or public figures.  As Harlan J pointed out (388 US 130 at 146-
147, 18 L Ed 2d 1094 at 1106):

''We are  told  that  '[t]he  rule  that  permits  satisfaction  of  the deep-seated need for 
vindication  of  honor  is  not  a  mere  historic  relic,  but  promotes   the  law’s  civilizing 
function  of  providing  an  acceptable  substitute  for  violence  in  the  settlement  of 
disputes,'  Afro-American Publishing co. v. Jaffe 125 U.S. App. D.C. 70, 81, 366 F. 2d 
649,  660,  and  that:  'Newspapers,  magazines,  and  broadcasting  companies  are 
businesses conducted  for profit and often make very large ones.  Like other enterprises 
that inflict damage in the course of performing a service highly useful to the public… 
they must pay the freight; and injured persons should not be relegated [to remedies 
which]  make  collection  of  their  claims  difficult  or  impossible  unless  strong  policy 
considerations demand.'  Buckley v. New York Post Corp. 373 F. 2d 175, 182.  We fully 
recognize  the  force  of  these  competing  considerations  and  the  fact  that  an 
accommodation  between them is  necessary not  only  in these cases,  but  in  all  libel 
actions arising from a publication concerning public issues.  In time,  Inc., v Hill  385 
U.S. 374, 388, 17 L Ed 2d 456, at 467 we held   that  '[t]he guarantees for speech and 
press are not the preserve of political  expression or comment upon public affairs…' and 
affirmed that freedom of discussion 'must embrace all issues about which information is 
needed or appropriate to enable the members of society to cope with the exigencies of 
their  period'.''

The court went on to counsel against ‘blind application of New York Times Co v Sullivan.’   I 
would respectfully take heed of such counsel.

Before I can consider whether the Sullivan approach can be regarded as desirable or necessary 
in Zambia  in order to lend greater meaning and effect to the intention of our are 20, I have to 
examine  the framework of  the law of defamation which is currently available to us.  As Mr 
Sikatana correctly submitted, I have to bear in mind the exceptions under at 20, especially 



that relating to reputation which has not been limited to private or official reputation but is a 
right necessarily guaranteed to everyone.  I am also alive to the provisions of the Defamation 
Act  which in s 7 (for  fair  comment) and s 6 (for justification) offer relief  by permitting a 
reasonable margin of misstatement of facts, one of the matters that preoccupied the court in 
Sullivan.  Section 9 of the Act offers relief by giving the newspapers qualified privilege in the 
circumstances set out in the section and the schedule, details of which I need not here recite 
save to observe that the qualified privilege covers a fairly wide range of subjects of public 
interest.  Again s 10 offers relief for non-malicious libels published without actual malice and 
without  gross negligence under the conditions described in  the section to which reference 
should be made for its full  term and effect.  These were some of the obvious benefit and 
promotion of free speech and press.  I have also considered the common law applicable, which 
is the same as that in England and, in this regard, I have had a quick look at a Gatley on Libel 
and Slander (8th edn, 1981) especially in the passages dealing with the public interest and 
comment on matters  of public interest. Paragraph 695 discusses whether the press have any 
special  rights  not shared with everyone else to make a comment upon a public  officer  or 
person occupying a public situation and concludes that they do not.  On the authorities therein 
cited, a journalist may go to whatever lengths the ordinary citizen may go and, except where 
the statute law otherwise provides, the range of his assertions, his criticism, or his comments, 
is as wide as, and no wider than, that of everyone else.  Again the authorities discussed in 
para 884 show that the limits of comment on a matter of public interest are very wide indeed, 
especially in the case of public persons. When under attack, those who fill  public positions 
must not be too thin-skinned.  They are also taken  to have offered themselves to public 
attack and criticism and the public interest requires that public conduct shall be open to the 
most searching criticism.  In my considered opinion, the so-called public official doctrine urged 
by  Mr  Sikota  already receives recognition  though  not  exactly  in  the  manner  proposed by 
Sullivan.  Even the so-called ‘Fish Tank’ theory whereby the public conduct of public persons is 
subjected to constant observation and scrutiny is already otherwise recognised.  The chilling 
effect of libel actions on  the freedom of the press so vital to democracy is universally accepted 
although the strategies to counter this may differ.  The Americans  came up with Sullivan.  The 
English  in  the  Derbyshire  County  Council  case came up with  disallowing  local  and central 
government  organs.   They  have  also  encouraged  a  wider  scope  of   comment  on  public 
matters.  With regard to false material, the Defamation Act already mitigates  in some way the 
common law principles which condemn misstatements and attach unfairness to any comment 
which is not well grounded.  All these matters formed the basis of the discussion in Sullivan 
which sought to modify these shared principles in order to straighten free speech and press 
and  impose fetters on public plaintiffs.  The common law as developed through the cases and 
generally also has an established set of principles, though some still evolve as circumstances 
change or arise.  Thus the matters to be proved by a plaintiff and those to be proved by the 
defendant are fairly well settled whether the defence is non-publication or non-reference, lack 
of defamatory meaning, consent of the plaintiff, justification, absolute or qualified privilege, 
fair comment, apology and payment into court under Lord Campbell’s Acts, offer of amends 
under the Defamation Act, accord and satisfaction, and in the case of slander only, lack of 
special damage where required  or remoteness of the same, mere vulgar abuse, and so on. 
The principal  defence in the cases before me is that of fair  comment on matters of public 
interest.   The common law has evolved a number of considerations which would establish 
malice or render a comment unfair.  The effect of Sullivan was to narrow quite considerably, in 
relation  to a public official, the range of factors that would prove malice or render a comment 
unfair.  It also extended quite considerably the relief available to the press whose injurious 
shortcomings  were to  be given a generous amnesty.   It  also  established  a novel  type  of 
qualified or conditional privilege available to all.

Our  Constitution  in  art  20  recognised  both  the  freedom  of  the  press  and  the  right  to 
reputation.  A balance has to be struck and I do not consider that a good balance can be 



struck by shifting the burden or standard of proof, nor by straining to discover a new qualified 
privilege, nor by immunising falsehoods to any greater extent than the Defamation Act already 
provides.

Let me make it clear that I fully endorse the view that some recognition ought to be given to 
the constitutional provisions in art 20 and I accept that impersonal criticism of public conduct 
leading to injury to official reputation  should generally not attract liability if there is no actual 
malice and even if, pursuant to s 7 of the Defamation Act the truth of all facts alleged   is not 
established  if  the  imputation  complained   of  is  competent  on the  remainder  of  the  facts 
actually  proved.   However, I  would reject the proposition in Sullivan to the extent that  it 
sought  to legalise character character assassination of public officials  or to shift the burden of 
proof so that knowledge of falsity or recklessness should be proved by the plaintiff and to a 
degree of convincing clarity.  In this regard and although I do not necessarily wish to follow 
the way they sought to give recognition to their own constitutional provisions, I find that the 
Australians properly rejected the Sullivan approach in Theophanous v Herald and Weekly times 
Ltd [1994] 3 LRC 369, 124 ALR 1.  The High Court of Australia said ([1994] 3 LRC 369 at 391-
392, 124 ALR 1 at 23-24):

''However,  once  it  is  acknowledged,  as  it  must  be,  that  the  existing  law  seriously 
inhibits  freedom of communication on political  matters,  especially  in relation to the 
views, conduct and suitability for office of an elected representative of the people in the 
Australian  Parliament,  then,  as  it  seems  to  us,  that  law  is  inconsistent  with  the 
requirements of the implied freedom of free communication.  The law of defamation, 
whether common law or statute law, must conform to the implication of freedom, even 
if  conformity  means  that  plaintiffs  experience  greater  difficulty  in  protecting  their 
reputations.  The interests of the individual must give way to the requirements of the 
Constitution.   At  the  same  time,  the  protection  of  free  communication  does  not 
necessitate such a subordination of the protection of individual reputation as appears to 
have occurred in the United States.  For that reason the defendant should be required 
to establish that the circumstances were such as to make it reasonable to publish the 
impugned material without ascertaining whether it was true or false.  The publisher 
should  be  required  to  show  that,  in  the  circumstances  which  prevailed,  it  acted 
reasonably,  either  by  taking  some  steps  to  check  the  accuracy  of  the  impugned 
material or by establishing that it was otherwise justified in publishing without taking 
such  steps  or  steps  which  were  adequate.   To  require  more  of  those  wishing  to 
participate  in  political  discussion  would  impose  impractical  and,  sometimes,  severe 
restraint on commentators and others who participate in discussion of public affairs. 
Such a restraint would severely cramp  that  freedom of political discussion which is so 
essential to the effective and open working of modern government.  At the same time, 
it cannot be said to be in the public interest or conducive to the working of democratic 
government if anyone were at liberty to publish false and damaging defamatory matter 
free from any responsibility at all in relation to the accuracy of what is published.  In 
other words, if a defendant publishes false and defamatory matter about a plaintiff the 
defendant  should be liable in damages unless it can establish that it was unaware of 
the falsity, that it did not publish  recklessly (i.e., not caring whether the matter was 
true or false) and that the publication was reasonable in the sense described.  These 
requirements will redress the balance and give the publisher protection, consistently 
with  the implied  freedom, whether  or  not   the material  is  accurate.   In one other 
respect the Sullivan concept of actual malice calls for some justification.  As already 
noted,  the common law connotation  of  malice  embraces ill-will,  spite  and improper 
motive.  There is an argument for saying that 'actual malice' should likewise extend to 
such motivating factors.  However, it seems to us that, once it is accepted that it is 
necessary  to  show  that  the  publication  was  reasonable  in  the  sense  to  which  we 



referred,  there  is  no  occasion  to  include  malice  according  to  its  common  law 
understanding as an element  in the test to be applied.  It  will  be noted from the 
preceding paragraphs that we do not consider that the plaintiff should bear the onus of 
proving that the publication is not protected.  In our view, it is for the defendant to 
establish that the publication falls within the constitutional protection.  That approach 
accords with the approach that the courts have taken in the past to proof of matters of 
justification and excuse and we are not persuaded that the constitutional character of 
the  justification  should  make  any  difference  to  the  onus  of  proof.   Whether  the 
defendant has acted reasonably will involve consideration of any inquiry made by the 
defendant before publishing that  is  a matter peculiarly  within the knowledge of the 
defendant.''

If we were in the same boat with the Americans and the Australians, I would hide with the 
Australians and the way they have proposed to protect the freedom to debate political issues 
and the fitness of a politician to hold office.  In both countries, they distilling some principles 
by implication after finding that their Constitutions required such an exercise.  In contrast, our 
own Constitution is less vague, though I agree with the general principle of not simply allowing 
the existing law of defamation to operate without due regard to the need to lend greater 
meaning and effect to the art 20 provisions.  The dilemma is that our Constitution attaches 
equal  importance to  freedom of  the press and the right  to  reputation,  without  distinction 
whether such reputation belongs to a private or public individual.  I have agonised and given 
very careful consideration  to the competing propositions that it is for the interests of society 
that the public conduct of public men should be criticised without any other limit than that the 
writer should have an honest belief that what he writes is true;  and the equally important 
public interest in the maintenance of the public character of public men for the proper conduct 
of public  affairs which requires that  they be protected from destructive attacks upon their 
honour and character if made without any foundation.  I have come to the conclusion that 
there is no need to formulate a new  set of principles to impose new fetters on the right of a 
public official to recover damages.  However, in order to counter the inhibiting or chilling effect 
of litigation, I am prepared to draw a firms distinction between an attack on the official public 
conduct  of  a  public  official  and  imputations  that  go  beyond  this  and  attack  the  private 
character  of  such  an  official  which  attack  would  be  universally  unsanctioned.   I  am also 
prepared, when considering the defence of fair comment on a matter of public interest arising 
from the conduct of a public official, to be more generous and expansive in its application.  Of 
course, it would be unwise for me to attempt an exhausive description of what would be a 
generous application of the defence but it seems to me that where an allegation complained of 
can properly be regarded as comment on the conduct of a public official in the performance of 
his official duties or on conduct reflecting upon his fitness and suitability to hold such office, 
freedom of speech and press can best be served in Zambia by the courts insisting upon a 
higher breaking point, or a greater margin of tolerance than in the case of a private attack 
before an obvious comment based on facts which are substantially true can be regarded as 
unfair.   Although considerably  stretched at  the seams, the existing  defence would remain 
intact and the public official still able to recover damages for comment that is rendered unfair 
by any outrageous or aggravating features in the case.

In a sum, it is my considered opinion that the constitutional protection of reputation and free 
speech or press can best be balanced in Zambia, when the plaintiff is a public official who has 
been attached in that character, by a more generous application of the existing defences.  The 
chilling effect of litigation would thereby be mitigated to some extent,  just as it  would be 
considerably eased by the courts constantly seeking to promote free speech and press  by 
keeping  a  careful  eye  on  the  size  of  awards  which  perhaps  are  the  true  chilling  factor 
especially if they involve any exemplary or punitive element.  What is certain also is that, as 
Mr Sikatana suggested, since both the freedom of the press and the right to reputation are 



recognised in art 20, no higher value can be placed on the one as against the other nor can 
one part of the Constitution be said to conflict with another part in any ‘unconstitutional’ way 
since the whole document legalises itself.  The trick is to balance the competing rights and 
freedoms and on principles, as I hoe I have managed  to explain, the resolution lies in the 
application of the existing law in a more imaginative and innovative way in order to meet the 
requirements of an open and democratic new Zambia.  In this way, the press can be given 
some breathing space without the courts suggesting that freedom of the press will be freedom 
to defame.  So much being premised, I now turn to the cases before me.

I heard evidence from 21 witnesses.  The plaintiff testified on his own behalf and called one 
witness, while the defendants called 19 witnesses.  In all the cases, there was no dispute that 
the articles complained of were published and that they explicitly referred to the plaintiff.  The 
action 1992/HP/1395 was based on an article headed ‘Michael Sata’ in the newspaper dated 22 
to 28 May 1992 and the article appeared on what loosely be termed the editorial page.  The 
plaintiff  relied on the natural and ordinary meaning and/or innuendo and attributed several 
defamatory imputations to the article.  The defence put forward was one of fair comment.  The 
article started by noting that the plaintiff was a political survivor, adding that in the second 
Republic ‘he survived vetting on several occasions.’  The evidence which I have accepted is 
that the plaintiff  was vetted only on one occasion and not several as alleged.  The vetting 
referred to the practice in the past when the leadership of the sole party then allowed used to 
screen candidates for election and bar those whose candidature was considered to be inimical 
to national interests.  I do not regard the reference to vetting or the error in the number of 
occasions  as defamatory.   Next,  the newspaper  wrote  that  in  1990 the  plaintiff’s  political 
prostitution prompted the former president’s decision to fire him.  To call a politician and a 
minister a political prostitute is clearly defamatory.  The defendants’  position was that this 
statement was a fair comment being a conclusion which could legitimately be made from the 
facts.  Of course, I do not doubt the principle that an allegation can still be a comment if it is 
an inference of fact which could legitimately be drawn from other facts.  However, where a 
bold  allegation  of  this  kind cannot be distilled  from other  facts  stated or indicated in  the 
publication complained of: See Kemsley v Foot [1952] 1 All ER 501, [1952] A.C. 345.  I am 
prepared to stretch the requirement of indication to any facts shown to be notorious or at least 
known to the person or persons to whom the libellous allegation is published.  If the facts are 
not so indicated or referred to, then it has long been accepted that the statement of opinion 
will stand in the same position as an allegation of fact:  see Gatley para 696.  In reference to 
this allegation, the editor of the defendant newspaper, Mr Phiri, testified that the conclusion 
was based on reports they had received and the fact that the plaintiff had accepted  a post in 
the MMD government contrary to his earlier declaration at a political rally that he was not 
interested in a political position.  Mr Phiri said that it was left up to the readers to figure out 
the political prostitution which had prompted President Kaunda to fire the plaintiff.  Mmembe, 
the editor-in-chief and managing director of the paper, testified that the plaintiff was labelled a 
political prostitute for jumping from one party (the UNIP) to another (the MMD) and for having 
associated with the people in the MMD before he was fired.  None of these explanations was 
available to the readers and they were neither offered nor was it indicated in the publication in 
order to afford the readers the opportunity to form their own judgment on the matter and to 
judge  whether  the defendants’  conclusion  was competent  or  not.   The reader  was left  to 
speculate and think that the paper must have its own secret facts for making such a bold 
allegation, unsupported by anything available  to the readers.  In any event, even had the 
reasons revealed to the court  been made available to the readers, I cannot imagine  that 
anyone would consider a person to be a political prostitute for joining a party of his own choice 
after  the reintroduction  of  a new political  dispensation allowing for  the formation of  other 
parties.  This allegation was patently  injurious to the plaintiff  in  his private and personal 
character and in his  political and official character and cannot conceivably be protected by the 
defence put  forward, even on a more generous application of it as I have earlier proposed.



The  article  complained  of  went  on  to  describe  the  plaintiff  in  other  extravagantly 
uncomplimentary terms.  These included a list actions described as ‘thoughtless’ such as the 
razing of  houses in Kanyama,  his alleged order to  fire striking workers, the alleged awarding 
of  contracts   to  associates,   riotous  behaviour  in  Chadiza  and  outrageous  or  intolerant 
behaviour on television. There was a reference to investigations against the plaintiff by the 
Anti-Corruption Commission and the plaintiff’s misleading the nation about the presence of an 
arms cache at Sindamisale. After criticising the President for not dismissing the plaintiff, the 
defendants concluded by saying ''Our sincere conclusion is that there is nothing “honourable” 
about this clearly dishonourable man.''

I  have  given  anxious  consideration  to  the  rest  of  this  generally  defamatory  article.   The 
examples of allegedly thoughtless actions are subjects that had been reported in various other 
newspapers with a national circulation and on the electronic media.  The evidence that I heard 
from  the  witnesses,  including  General  Chinkuli  on  the  arms  cache,  together  with  the 
documentary exhibits, especially The Times of Zambia and Zambia Daily Mail newspapers, has 
satisfied me that there was a sufficient substratum of facts on which to base the comments 
made.  The question is not whether I agree with the comments or the conclusions but whether 
an  honest  person,  however  prejudiced,  might  hold  such  opinions.  Even  the  disputable 
conclusion that there was nothing honourable about the plaintiff  was prefixed  by a list of 
circumstances and the reader was free to form an independent opinion and to judge if the 
paper was right or wrong.  I am, of course, alive to the contention on the part of the plaintiff 
that the defendants either did not substantiate the facts or made mistakes.  For example, I am 
aware that the plaintiff has never accepted  that  he had personally ordered  the razing of 
houses.  However, other daily newspapers produced in evidence as exhibits showed that the 
plaintiff was in the forefront in defending this action by the local council. They also showed 
that  the  plaintiff  was  held  accountable  in  his  official  capacity  as  the  minister  of  local 
government at the time, rather than in his private capacity.  That the plaintiff took up the 
official  defence of  the razing of  houses was also manifest  in  the ‘Face to Face’  television 
programme which was played back to the court during these proceedings.  I am satisfied that, 
by  the  time  the defendants  listed  the  razing  of  houses  as  one of  the plaintiff’s  allegedly 
thoughtless  actions,  the  public  and  general  readership  of  newspapers  in  this  country  had 
already been conditioned by previous publications to attach official blame.  The example that 
the plaintiff ordered the firing of striking workers was not supported by any evidence whether 
direct  or indirect  in these proceedings.  However, it was just one example out of several 
given to support the comment about being thoughtless and the Defamation Act applies to the 
failure  to  establish  the  one  example.   The  example  regarding  the  award  of  contracts  to 
associates was not borne out by the evidence concerning the contract awarded to Merzaf to 
build  houses in Chilenje township.  I find that the plaintiff was not guilty of any wrongdoing 
and this  was borne out by the evidence of Mr Russell  of  the Anti-Corruption Commission. 
However, the evidence-including the ‘Face to Face’ programme – showed that the plaintiff has 
been reported on the subject and had stoutly defended the contract, once again leading to 
public attribution of the now costly project to him in his official capacity.  Indeed, I accept the 
evidence that this contract ran into difficulties the minute the plaintiff left the Ministry of Local 
Government and Housing and the successors refused to give it the support which the plaintiff 
had given in his time.  There were other contracts concerning the sale of council houses which 
the plaintiff had to facilitate or authorise.  The plaintiff himself gave me a long list of names, 
including that of his wife, as being the people allowed to buy council houses.  I am satisfied 
that the example about awarding contracts was supported by a sufficient amount of actual 
fact.  Concerning the alleged riotous behaviour in Chadiza, there was indirect evidence given 
although no previous newspaper reports were produced to me.  From the evidence of some 
defence  witnesses,  including  Mr  Nkolola  of  ZNBC,  I  accept  that  there  was  an  incident  in 
Chadiza where some mourners from the ruling party were stoned at a funeral and which was 



even discussed on a television programme although the tape for  this  could not be found. 
There was nothing to show that the plaintiff  provoked the incident.  The television programme 
publicly seen by viewers was also one of the programmes relied on to support the allegation 
that the plaintiff behaved outrageously and intolerantly on television before the whole nation. 
The other  was the  ‘Face to  Face’  programme shown to  the  court  where the plaintiff  was 
interviewed by Mrs Goretti Mapulanga, a well-known interviewer on our small screens.  In that 
programme, the plaintiff  criticised the media in general and the first defendants  by name for 
their  shortcomings  when reporting  on issues.   He  defended the  award of  the  contract  to 
Merzaf, the razing of houses by the council, early retirements for council workers  and the 
handling of the funds meant for arrears of salaries and allowances which the government had 
inherited.   The  general  impression  gained  by  this  court  after  watching  the  replay  of  the 
programme  was that  both the guest  and the hostess were quite  rumbustious,  jovial  and 
slightly  disorderly.  I am satisfied that the example and comment regarding the performance 
of the plaintiff on television was based on a sufficient substratum of fact.  Again the article 
went  on  to  refer  to  the  plaintiff’s  denials  that  the  Anti-Corruption  Commission  was 
investigating him.  The evidence before me established the factual basis for the comments 
made.   The  global  conclusion  in  the  article  about  the  plaintiff  not  being  honourable  was 
certainly  harsh and probably an opinion not shared by anyone else  but, as I have already 
stated, it was prefixed   by the examples  which were listed.  The law protects  even the 
minority opinion of a defendant who honestly comments on a public official and has facts  to 
lean on.

Except for the allegation that the plaintiff  was a political prostitute, on which I find for him, I 
find for the defendants on the rest of the article in cause 1992/HP/1395.  On the evidence, and 
if necessary calling in aid the Defamation Act, the defence of fair comment is available on 
these  other   allegations  or  comments   having  regard to  such  of  the  facts  as  have  been 
established or were already notorious in the public domain.

In cause number 1992/HP/1804, the complaint concerned the edition of 31 July to 6 August 
1992.  There were two articles, that is the main story on the front page headlined ''King Cobra 
meets his  Waterloo-Lupunga clobbers  Sata''  and an editorial  under the heading ''Sata(nic) 
deeds''.

The gravamen of the main story was that the plaintiff  was physically clobbered by another 
minister in the National Assembly motel bar room when the plaintiff provoked the other by his 
belligerence and abusive language.   The first  defendant  described the incident  in  gloating 
terms showing that blows were exchanges and the plaintiff  ended up lying helpless on the 
ground, hurt and humiliated, and had to be rescued by the security men from further damage. 
The plaintiff’s account of the incident was characterised by excessive economy on the truth 
and only skilful and determined cross-examination prised an admission from him   that any ill-
tempered confrontation had taken place at all between himself f and Minster Lupunga.  I have 
considered the evidence from the eye witness.  There are four stages of drunkenness, namely 
jocose, bellicose, lachrymose and comatose.  The evidence and the descriptions of the events 
left me in no doubt at all that the ministers, and probably some of the witnesses had passed 
the first stage.  The eye witnesses called by the defence were basically agreed that a quarrel 
erupted and Lupunga  violently   charged towards  the  plaintiff,  knocking down the  witness 
Nganga who was in the way, and with, quite clearly, obvious intent.  One witness said the 
plaintiff was actually violently pushed so that he fell against the back of a sofa chair while the 
other said that Lupunga was restrained before he could carry out his intentions so that the 
plaintiff was simply at the risk of being clobbered rather than that he was clobbered.  Both eye 
witnesses denied that fists flew, or that the plaintiff ended up lying on the ground or that any 
security  men  intervened.   I  agree  with  the  witness  who  said  the  defendant   had 



sensationalised the incident.  I find they were  gloating and full of glee over the supposed 
thrashing of the plaintiff.   The bottom line, however, was that  violent confrontation which 
disturbed the peace and was unsuitable for ministers to participate in did take place.  This I 
find as a fact.

What was the sting of the libel complained of in this particular article?  The plaintiff pleaded in 
his statement of claim that it was defamatory to impute that he was physically incapable of 
defending himself.  I thought that the plaintiff did nor pursue this line of complaint with any 
conviction and I do not think that it would be defamatory to report that someone has been 
beaten.  The plaintiff,  I find, was not in fact beaten and the gloating style adopted by the 
paper grossly exaggerated the physical confrontation that did take place.  The fracas itself was 
not something any minister could be proud of and it was not wrong to suggest that a bar-room 
brawl of this kind was dishonourable and that those who participated were unruly.  The opinion 
was amply supported by the true facts once the overdramatisation is discounted.  Indeed, the 
cause of  action  based on this  particular  article  came very close to  collapsing of  its  own 
inanition.  I find for the defendants on this one.  The next article in the particular edition was 
the editorial headed ''Sata(nic) deeds''.  The article is worth reproducing and it reads:

''Not  only  is  your  edition  of  the  Weekly  Post  this  week  a  celebratory  one, 
commemorating our first anniversary, but it is also rather 'Satamanian'.  If newspaper 
printing costs were low, and newsprint cheap, Sata’s exploits could quite easily provide 
copy to fill  a tabloid newspaper every week.  Two months ago, we said there was 
nothing honourable about this clearly dishonourable man, and we also lamented about 
his risky behaviour at a Chadiza funeral, when he endangered the lives of dignified 
men, among them, Home Affairs Minister Newstead Zimba.  Soon after that, his foolish 
behaviour during a ZNBC panel discussion, under the guise of 'chimbuye', was quite 
objectionable.  We are not surprised that his penchant for controversy led to his being 
beaten last Sunday.  It was bound to happen.  And were it not for the brave security 
guard on duty, you might have been reading an obituary of the once notorious King 
Cobra.   This  time,  however,  the  motel  fracas  not  only  endangered  Lupunga’s 
reputation, but it could have also led to his imprisonment on charges of assault, or 
worse, manslaughter or murder, if things had gotten more out of hand.  But as for 
Sata, he would have had nothing to lose, not even a loss of good reputation, since he 
has none.  This man is not only unruly, but he is also greedy.  Early this year, when 
Lusaka City Council had stopped  the sale of its houses.  Sata ordered that a house be 
sold to his father-in-law.  And now when the entire Avondale area is all but dry for lack 
of water, he has directed the Lusaka Water and Sewerage Company to deliver a tanker 
of water every week to Sharry Hill house, one of his Avondale properties.  Our ability to 
comment on his  on going court  case with the Zambia  State  Insurance Corporation 
concerning his activities at the Avondale Housing project is curtailed by legal sub judice 
restrictions.   But early this  year, Sata diverted K60 m earmarked for LCC workers’ 
salaries, to pay for the Merzaf project in Chilenje. Now, after bashing ZULAWU and 
promising  that  by  30 June,  its  members’  salary  increments would  be paid,  he has 
diverted K1.6 bn to the Merzaf project and to a fixed deposit account at Standard Bank. 
While President Chiluba has the prerogative to hire and fire his ministers, keeping track 
of  the  misdeeds  and  unscrupulous  behaviour  of  Michael  Chilufya  Sata  is  for  us, 
becoming rather tiresome.''

Can be seen, the alleged Sata(nic) deeds have been tabulated. The article contains in the main 
comments  based  on  facts  stated  or  indicated  in  the  article  itself.  Such  facts  have  been 
sufficiently established by the evidence.  I have been troubled though by the allegation that 
the plaintiff would have had nothing to lose out of the incident at the motel: ''not even a loss 



of good reputation, since he has none.''

The law presumes that everyone has a good reputation and where this is shown not to be the 
case, a  plaintiff with a bad reputation is equally entitled to have what is left of it protected 
from further damage.  However, in the context of the article as a whole, it was clear that the 
defendants were  making the allegation as an inference of fact which none the less remained a 
comment or opinion, on the basis of the events tabulated in the first half of the article.

The article then went on to allege that the plaintiff was ‘not only unruly, but he is also greedy’. 
To support the latter allegation of greed, which was the sting of the libel, the article listed the 
sale of a council  house to the plaintiff’s  father-in-law, the arrangement for the delivery of 
water to his Avondale residence, his court case which in the event he actually won against the 
developers of Avondale, diversion of K60 m, money intended for salaries and the deposing of 
K1.6 bn which was meant for workers’ salaries.  ‘Greedy’ in this context and in its ordinary 
sense  denoted  an  insatiate  appetite  to  acquire  wealth  or  material  benefits.   It  is  a  very 
personal characteristic and could not have been criticism of the plaintiff in any official capacity. 
The  evidence  which  I  heard  did  not  support  any  suggestion  of  personal  benefit  in  the 
derogatory or infamous sense suggested by the article.  No evidence was  led to support greed 
on the part of the plaintiff in connection with his court case mentioned  in the article, nor was 
any evidence adduced to establish the fact of, let alone the greed in allegedly diverting K60 m 
for workers’ salaries to the Merzaf contract.  The evidence led did not reveal that there was 
any personal gain on the rest of the transactions listed, with the exception of the deliveries of 
water  in  a  tanker  from which  service  other  Avondale  residents  also  benefited.   It  is  my 
considered opinion that this portion of the editorial article imputed a corrupt or dishonourable 
motive which was not warranted by the facts.  Greed was not an inference which a fair-minded 
person might  reasonably  draw from such facts  and cold not,  I  find,  represent the honest 
opinion of the writer.  On my expansive application of the defence of fair comment when it 
relates to the official conduct of a public official, the defence would have been available if the 
allegation had not been of so personal a trait as greed so that mere unfairness of the comment 
for imputing defamatory but impersonal motives would have not been fatal.  However, since a 
description  that  a  person  is  greedy  and  the  imputation  that  the  transactions  cited  were 
examples of and, by implication, motivated by greed as it is understood in its ordinary sense 
was a description attacking the personal and private character of the plaintiff,  there is no 
occasion for departing from the general principle.  This principle is that fair comment cannot 
avail the defendant  where the allegation made cannot fairly and reasonably be inferred from 
the facts.  The defamatory allegation then stands unsupported  and is on the same footing as 
an allegation of fact:  see  Cobbet-Tribe v Zambia Publishing Co Ltd [1973] ZR 9.  In  the 
event  the  conclusion  in  the  editorial  under  discussion  that  the  plaintiff’s  behaviour  was 
unscrupulous  was  equally  insupportable  in  view  of  my  finding  on  the  question  of  greed 
although, for the purpose of my decision, the relevant sting was only  in the allegation that the 
plaintiff was greedy.  I find for the plaintiff  to the extent indicated.

In the action 1993/HP/821 which was tried together with the consolidated actions, the edition 
of the paper was dated 8 to 14 January 1993, and there were two articles complained of 
together with a cartoon.  The front  page article  was headed ‘ACC hands over King Cobra 
docket to DPP over financial irregularities-Sata faces arrest’.  The article concerned a sum of 
K1.6bn government grant to local authorities which was meant for, inter alia, salary increases 
and arrears as a result  of negotiations between the unions and the representatives of the 
councils.  The evidence which I heard established that it was entirely true and the ACC had 
investigated and handed over a docket to the DPP with a view to secure his consent to the 
prosecution of the plaintiff under the Corrupt Practices Act for failing to disclose interest in a 
contract  and abuse of office in connection with the plaintiff’s orders to his officials that they 



must  place  the  bulk  of  the  grant  money  (K1.2  bn)  in  a  deposit  account  with  Standard 
Chartered Bank, a bank in which he had shares.  It was also true that the plaintiff did not take 
the advice  of Mr Mapala, his Permanent Secretary, about the choice of bank since another 
bank was offering a better rate of interest.  The plaintiff explained why he had chosen the 
particular bank but that is beside the point.  The point is that the article is that the article was 
so factually true that the witness from the ACC, Mr Russell, suspected there had been a leak 
and the first defendant had had access to the docket.  A summary of the report of the ACC 
was  subsequently  distributed  by  the  President  through  his  aides  at  a  State  House  press 
conference.  Although there may be nothing commendable about the way the information was 
obtained, the report was substantially the truth and none of the imputations pleaded by the 
plaintiff can be entertained.  The inferences and comments on such a true representations of 
the facts were neither defamatory nor actionable, and I so find.

The next article  in the paper was an editorial  headed ‘Remove Sate.’   In unmannerly and 
extravagant choice of diction, the first defendant urged the President to remove the plaintiff 
from his ministerial office. The first paragraph read:

''We have said it before and we will say it again that Michael Chilufya Sata is not fit to 
be a minister or hold any public office.  Sata is not only a public nuisance but he is also 
a liar as well as a selfish, unfeeling and cantankerous character.''

The defendants relied on previous publications and incidents as well as the one about the 
imminent arrest.  They warned of some harm to the presidency and referred  to the plaintiff as 
one  of  the  petty  and  unscrupulous  politician.   They  suggested  the  President  remove  the 
plaintiff without waiting for the Paris Club, among others, to show contempt for corruption and 
said the plaintiff was beyond redemption. The paragraph I have quoted and the other aspects I 
have isolated cumulatively amounted to a flagrant attack on the very core of the personal 
character and the private and public reputation of the plaintiff. I see little if any comment in 
the allegations of fact and the imputations made. The first defendants were asserting that the 
plaintiff was this or that and I am myself unable to see that the allegations could fairly and 
reasonably be inferred from the facts so as to still  be a comment appears as an inference 
drawn from those facts, any injustice that it might do will be to some extent negatived by the 
reader seeing the grounds upon which he unfavourable inference is based.  But if fact and 
comment  be  intermingled  so  that  it  is  not  reasonably  clear  what  portion  purports  to  be 
inference, he will naturally suppose that he injurious statements are base on adequate grounds 
known to the writer, though not necessarily set out by him.  In the one case the insufficiency 
of the facts to support the inference will lead fair-minded men to reject the inference.  In the 
other case it merely points to the existence of extrinsic facts which the writer considers to 
warrant the language he uses.’

I am aware that the Hunt case need to be qualified by more recent developments, namely the 
facts  on which  a comment  is  made  do not  always  have to  be  set  out  in  the  publication 
complained of but can be implied from the terms of the publication if indicated with sufficient 
clarity.   The only indication which was there in this case was that the first defendant was 
relying on previous  publications by them and others and on the same edition’s front page 
story.  However, the number of independent and original allegations of positive fact in the 
passages I have quoted especially the suggestion of corruption are such that there was, in my 
considered view, no comment at all, not even one based on inference. If I am wrong in this 
conclusion, I would still find the passages indefensible as fair comment on the ground that the 
comment, if it was indeed comment, was not justifiable or warranted by the facts available.  I 
find for the plaintiff on this.  



Finally, there was next to the defamatory editorial a cartoon depicting a large snake with a 
human head and which was pinned down by a prong on which was inscribed ‘1.6 billion’.  The 
evidence showed that the plaintiff has the nickname of King Cobra and the cartoon related to 
the front page story and the editorial comment.  I agree entirely that the cartoon cannot be 
construed in isolation from the front page article and the editorial.  Although it was not funny, 
the cartoon was none the less a satirical comment to the effect that the plaintiff had been 
caught in some wrongdoing regarding the money referred to in the other article.  The nature of 
the wrongdoing concerning this  money was fully  discussed in the articles and it  would be 
strange for any reasonable reader to ignore the articles and to read meanings into the cartoon 
independently of those articles.  I am  aware of the argument that even an illiterate might look 
at  a  cartoon  and  come  to  some  unfavourable  conclusions   based  on  the  fertility  of  the 
imagination.  Illiteracy, as we all know, is a misfortune and not a privilege and the standard to 
be applied in a case arising out of the written word is that of the reasonable reader, that is, a 
literate reasonable person who can read the captions and relate pictures to their context.  Any 
meanings  assigned  by  an  out-of-context  illiterate  imagination  would  not  qualify  as  the 
reasonable  understanding  of  the  judicially  acceptable  reasonable  average  person  who 
ordinarily reads newspapers. I am aware of the meanings contended for by the plaintiff both in 
the pleadings and in the evidence.  In context, the cartoon added nothing much to the front 
page article and was therefore fair comment based on true facts  the cartoon has the same 
flavour as  the lead story and my considered view is that the defence of fair comment applies 
to this otherwise defamatory caricature.

In sum, the plaintiff succeeds in the consolidated action only in respect of the allegations that 
he was a political prostitute and that he was greedy.  In the other action, the plaintiff succeeds 
only  in  respect  of  the  flagrant  attack  in  the  ‘Remove  Sata’  editorial  where  the  various 
imputations  I have already  alluded to were made, especially the allegation of corruption; 
imputations which would stab through even the thicket skin of any public person.  These were 
serious  libels but I bear in mind the whole of the context and the circumstances, including any 
role contributed by the plaintiff himself in exposing himself to frequent attention of the press. 
He has had opportunities  to take a retaliatory swipe at the defendants as the court saw when 
the video tape of the ‘Face to Face’ television programme was played. I am also alive to the 
facts  that  during these proceedings,  the plaintiff  was less  than candid  at  times  and even 
managed to spin an elaborate tale that  he was in  India  when the President held a press 
conference and distributed a summary of the report by the ACC. The video tape produced by 
the witness Nkoloka showed the plaintiff was present and that was the day his transfer to the 
Ministry of Health was announced. I have taken into account the offer of the right to reply 
made  by  the  first  defendant  which  cancels  quite  substantially  any  failure  to  retract  and 
apologise. The defendant has also, in a way, won on some aspects of the case; just as the 
plaintiff has also not suffered much actual damage.

Above all, however, I have taken into account the submissions by Mr Sikatana and Mr Sikota. 
I have considered the Kapwepwe v Zambia Publishing co Ltd [1978] Z.R. 15 and bear in mind 
that  the  primary  object  of  awarding  damages  for  defamation  is  to  offer  vindication  and 
solatium; money cannot really be compensation in such cases.  The principles of exemplary or 
punitive damages discussed in Kapwepwe and other cases apply only in an appropriate case 
where the general damages, incorporating any aggravating element, are insufficient to drive 
home to a defendant the error of his way.  I am myself not in favour of encouraging the notion 
of punishment in a civil case, especially where there has been little actual loss suffered by the 
plaintiff.   I  did  also  say much earlier  on that  I  considered the true chilling  effect  on the 
freedom of speech and press to emanate from the possibility of awards which are exorbitant 
and crippling.  There was also a prayer for a perpetual injunction to restrain the defendants 
from repeating the libels complained of. With the vindication and consolation afforded by this 
judgment, I do not consider that it would be appropriate to restrain the defendants forever. 



The plaintiff is a political public figure and a permanent injunction, like any excessive award, 
would be certain to inhibit free debate even on current and future subjects. Newspapers which 
cause damage while performing a vital public service should only be made to pay the freight 
but not be altogether stopped dead in their tracks.

Taking all the circumstances into account, I award in respect of the consolidated action the 
sum of  K500,000 (five  hundred  thousand  Kwacha)  and  for  the  1993 action  another  sum 
K500,000 (five hundred thousand Kwacha) making a total of K1m compensatory damages by 
way of solatium.  I enter judgment for the plaintiff in that amount with costs to be taxed in 
default of agreement.

======================================================

1994
_______________________


